Átszervezi a kormány a köznevelési kerekasztalát
Köznevelés-stratégiai kerekasztal néven szervezik át a kormány egyeztető fórumát, néhány hét múlva jön ki erről a kormányhatározat.
Köznevelés-stratégiai kerekasztal néven szervezik át a kormány egyeztető fórumát, néhány hét múlva jön ki erről a kormányhatározat.
Sipos Imre helyettes államtitkár szerint az OFI által kidolgozott tanmenetek nem érintik a kerettantervi óraszámokat, de a tananyag feldolgozásában nagyobb szabadságot kapnak a tanárok. A Köznevelési Kerekasztal résztvevői szerint a most bejelentett intézkedések megteremthetik a 21. századi iskola alapjait.
A pedagógus-szakszervezet szinte szóhoz sem jut az után, hogy a kormány ismertette újabb iskolaállamosítási terveit. A szakszervzet úgy látja, a kormány nagyon várt a tanárlázadás elcsendesedésre, hogy aztán "brutális nyíltsággal tegye egyértelművé: esze ágában sincs engedni a követeléseknek, esze ágában sincs az ország valódi érdekeinek megfelelően átszervezni a közoktatást. Egy dolog számít csupán, hogy mit akar a hatalom." Decentralizáció helyett további központosítás jön - állapítja meg a PDSZ.
A kedden ismertetett tervek szerint Klebelsberg Központ néven marad a Klik és 56 tankerületi központ is lesz, de semmilyen iskola nem maradhat az önkormányzatoknál, mert a kormány szerint ez okozott problémákat. Az igazgatóknak csak egyetértési joga lesz a tanárok kinevezésében.
Újabb nyílt levelet írt a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete, ebben lerántják a leplet a kormány által összehívott köznevelési kerekasztal munkájáról és azt írják, ha valódi változást akarnak elérni, továbbra is sztrájkolni és demonstrálni kell.
Az államtitkár megerősítette, hogy a törvényeket betartva sztrájkoló tanároknak nem eshet bántódása, ám az iskolák kötelesek fogadni a gyerekeket a munkabeszüntetés idején is. A napi ebéd lemondásáról szó sem lehet. Rétvári amúgy továbbra sem érti, miért álltak fel a szakszervezetek az állami kerekasztaltól.
A Nemzeti Pedagógus Kar nem vesz részt egyik sztrájkban sem, a Pedagógusok Szakszervezete megegyezésre jutott az elégséges szolgáltatások kérdésében Palkoviccsal, a Civil Közoktatási Platform pedig sztrájkol, viszont nem akar biodíszlet lenni. Az RTL szólaltatta meg a pedagógus-érdekképviseletek vezetőit.
A pedagógus-szakszervezet tárgyalódelegációja szerdán nem ült asztalhoz a kormány képviselőivel, mert sztrájkegyeztetésre mentek, de a köznevelési kerekasztalhoz hívták őket, ami nem a sztrájkegyeztetés törvényes fóruma. A kerekasztal több tagja is jelezte, hogy sztrájkról nem kíván tárgyalni.
Ezt szerdai közleményében írja a minisztérium, amiben arra is kitérnek, hogy továbbra is várják az alternatív kerekasztal képviselőit tárgyalni.
Pedagógus Kar elnöke a Kossuth Rádióban azt mondta, március végéig el kell készülnie a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ átalakítási tervének. Az ezzel foglalkozó munkacsoport azt javasolja, hogy maradjon az állami fenntartás, de kapjanak nagyobb önállóságot az iskolák.
Az oktatásért felelős államtitkár a testület keddi ülése után azt mondta, a tanácskozás résztvevői egyetértettek abban, hogy a jövőben is szükség van az állami intézményfenntartóra, a Klikre. Az érintettek azonban azt állítják, ilyesmiről nem született megállapodás.
Délután tárgyal a kormány által összehívott köznevelési kerekasztal a civilek 12 pontos követeléseiről, de már előtte arra jutottak, hogy az iskolákat azért állami kézben kell tartani.
Meghívták a Magyartanárok Egyesületét a köznevelési kerekasztal tartalomfejlesztő munkacsoportjának alakuló ülésére, de az Arató László vezette szervezet nem kíván részt venni "a torz összetételű és illegitim, az oktatásügyi kormányzat egyoldalú válogatása alapján létrehozott, nem kerek kerekasztal" munkájában.
Az oktatási államtitkár nem érti, a Mendrey László vezette szakszervezet miért nem a kormánnyal tárgyal a szándékairól. Szerinte tüntetésen nehéz rendezni szakmai kérdéseket, úgyhogy a PDSZ valószínűleg valami mást akar.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) nem vesz részt a kormány által szervezett köznevelési kerekasztal tárgyalásain – közölte Mendrey László, a szervezet elnöke.
Milyen adatok alapján mondja a kormány, hogy egyre többet költ az oktatásra, miközben minden hozzáférhető kutatás és statisztika ennek ellenkezőjét bizonyítja? Mire alapozza a kabinet azt a – magyar oktatáspolitikát meghatározó – tételét, hogy túl sok a diplomás az országban? Néhány kérdésünkre kedden nem kaptunk választ Palkovics Lászlótól. Most igen. De nem lettünk okosabbak.
Az oktatási államtitkár szerint sem funkcionál jól a Klik jelenlegi 198 tankerülete, ezért nagy változások várhatók, s ez érintheti a vezetőket is. Palkovics László továbbra is bízik a Köznevelési Kerekasztalban, ahova meghívták a magyar kormány oktatási reformjait állandóan ízekre szedő OECD és a minap alakult alternatív kerekasztal képviselőit is.
Sokan csak a tanévnyitó értekezleten döbbentek rá: hiába van hátra hét vagy kevesebb évük a nyugdíjig, kimaradtak az automatikus átsorolásból, és ezzel a majd' 26 ezer forintos béremelésből is.
A Pedagógusok Sztrájkbizottsága szerint több sebből vérzik a köznevelés rendszere stabil működéséhez szükséges jogszabályi feltételrendszer. "A kormányzat újabb és újabb, végig nem tárgyalt, végig nem gondolt, nem egyeztetett ötletekkel áll elő a köznevelés rendszerének újabb és újabb átalakítására" – olvasható csütörtöki közleményükben.
Az oktatásért felelős államtitkár szerint a köznevelési kerekasztal résztvevői megegyeztek abban, hogy a Klikre a jövőben is szükség van.